Concert del II Concurs Internacional Benvingut Socias de composició per a gralla i orgue

CARTELL (1)

El passat divendres, 8 de març es van atorgar els premis del II Concurs Internacional Benvingut Socias de composició per a gralla i orgue.

Es van presentar i interpretar un total de 5 obres originals i inèdites, totes presentades amb pseudònim i sense conèixer els autors fins a l’hora d’entregar els premis.
El jurat del II Concurs Internacional Benvingut Socias estava format per Daniel Carbonell (professor de gralla i dolçaina a l’ESMUC, a més a més de treballar per la difusió i pedagogia d’aquests instruments), Manel Ribera (professor de composició de l’ESMUC i membre fundador de l’Ensemble Ars BB i de l’Ensemble Fluido) i Juan de la Rubia (organista titular de la Basílica de la Sagrada Família i professor d’orgue i d’improvisació de l’ESMUC)

El 1r premi amb una dotació de 1200 € va ser per l’obra “Influunt” de l’autor Andreu Diport i Feliu de Barcelona. El jurat va atorgar el premi amb la següent valoració: Per la seva senzillesa, puresa de línies, funcionalitat i equilibri de la peça, que aprofita molt bé la tessitura de la gralla i els seus recursos, i amb una escriptura per a orgue molt adient i adaptada als recursos tímbrics i al temperament de l’Orgue del Vendrell.

El 2n premi amb una dotació de 700 € va ser per l’obra “Albatros” de l’autor José Galeote Nadal. El jurat va atorgar el premi amb la següent valoració: Per la maduresa compositiva de la peça, el desenvolupament virtuosístic de l’escriptura per a orgue de cara a un bon resultat sonor, pensat des de la percepció d’un equilibri normal i d’un desenvolupament harmònic elaborat.

El públic assistent va tenir un paper important, ja que van decidir, mitjançant una votació amb paperetes el guanyador del vot popular, que va ser per Àngel Perez Ortega per l’obra “Benvingut al Vendrell”.
Tots ells van rebre una Petita Història del mestre Benvingut Socias amb il·lustracions de la Pilarín Bayés i textos de Maria Ramon, així com un diploma del concurs i una reproducció d’un fragment d’una partitura manuscrita de Benvingut Socias i Mercadé, dipositada a l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès.

Les altres 2 obres que es van presentar però no van guanyar cap dels tres premis van ser:
– Tantum orgue, tantum gralla de Josep Lluís Viladot
– Sic mutuo implicatur de Miquel de Jorge Artells

Totes les obres van ser interpretades per Daniel Carbonell, Jordi Mestres i Jaume Aguza a la gralla i Carlos Arturo Guerra a l’orgue.

A les xarxes socials de l’Orgue del Vendrell podeu veure el concert sencer, així com les obres guanyadores del concurs.

Cal agrair especialment al nostre patrocinador del concurs Aigües de Tomoví, i també els que hi col·laboren tot l’any com: Ajuntament del Vendrell, Regidoria de Cultura del Vendrell, Diputació de Tarragona, Arxiu Comarcal del Baix Penedès, RTV el Vendrell, Temporada, Impremta Ramon, Consell Comarcal del Baix Penedès i la Parròquia de Sant Salvador.
Foto final

(Fotografia amb els 3 guanyadors del II Concurs Internacional Benvingut Socias. D’esquerra a dreta: Mireia Mercadé; Amics de l’Orgue del Vendrell, Eva Maria Serramià; 1a tinent alcalde i regidora de cultura de l’Ajuntament del Vendrell, Àngel Perez; guanyador del Vot Popular, Andreu Diport; guanyador del 1r premi, José Galeote; guanyador del 2n premi, Manel Ribera; membre del jurat i Mn. Norbert Miracle; rector de la Parròquia de Sant Salvador del Vendrell).

Més informació del jurat i dels intèrprets del II Concurs Internacional Benvingut Socias de composició per a gralla i orgue:

Daniel Carbonell és professor de gralla i dolçaina. Treballa per a la difusió i pedagogia d’aquests instruments. Graduat a l’ESMUC en oboès històrics, s’ha especialitzat en la xeremia i els baixonets. Actualment forma part de la companyia de dansa i música Xuriach.

Ha estat un dels pioners en la recuperació de la tarota amb el grup Bufalodre i ha fundat la Cobla de Tarotes del Ball de Cavallets de Reus i el Quartet Mantuano. Amb els Ganxets, Grallers del Baix Camp ha treballat per recuperar les gralles llargues i el repertori del tombant del 1900. Amb aquest grup també ha fet una proposta d’actualització de repertori, tant de cercavila com de concert, i han estat uns dels precursors del ball de gralles modern. Han editat els llibres Música del Temps I i II.

Ha fundat els grups Metralla de Gralles i Metalls i el grup de rock La Banda de la Festa Major. Ha fet concerts de gralla i orgue, ha estrenat obres de llenguatge contemporani com Deriva Herran, d’Ivan Joanals, o Antípoda per a gralla i electrònica, de Joan Bages.

Col·labora amb Pau Orriols, Xavier Orriols i Ton Munné en la posada a punt d’instruments i amb Pere Masalias en la construcció de canyes. Es considera compositor i arranjador per necessitat i afició. Ha fet la música del Lleó, el Ball de Cavallets, la Víbria i la Cucafera de Reus i ha guanyat el Concurs de Composició dels Gegants de la Casa Caritat de Barcelona. És fundador de l’Aula de Sons Escola de Música Tradicional. Ha participat en la consolidació de les bases tècniques i pedagògiques del món de la gralla actual.

Manel Ribera estudia composició a l’ESMUC amb Agustí Charles i posteriorment amb Helmut Lachenmann, Walter Zimmermann, John Rahn, Michäel Levinás, José Luís Torà, Luca Cori i Joao Pedro Oliveira. Amplia estudis a Stuttgart amb Manuel Hidalgo i coneix Joan Guinjoan a Barcelona.

Ha assistit a classes magistrals i conferències, entre les quals destaquen les de Cristóbal Halffter, Tomás Marco, José Manuel López López, Jonathan Harvey, Chaya Czernowin, Steven Kazuo Takasugi i a Darmstatdt amb Toshio Hosokawa, Brian Ferneyhough i Georg Friedrich Haas, entre d’altres.

Ha rebut encàrrecs i les seves obres han estat interpretades per les formacions Chalumeau Quartet, Ensemble Sitges 96, Trio Kachaturian, Zauber Quintett, Ensemble l’Embut, Conjunt XXI, Art Ensemble Barcelona, Ensemble Ars BB, Barcelona 216, Miró Ensemble, The Nonsense Company, Chronophonie Ensemble, Martinu Ensemble, Trigger Ensemble-für aktuelle Musik, Ensemble Surplus així com dels instrumentistes Sebastian Berweck, Isaac Rodríguez, Mireia Fornells, Joan Miquel Hernández, Raül Garrido i Oleguer Beltrán, Swr Stuttgart, Yuval Gotlibovich, etc…

Pel que fa als premis, destaquen el Grant del International Darmstadt Music Institut, on presenta La fi i el principi de la infància (2004). Guanyador del Composers Meeting en l’edició del Festival a Barcelona. Rep el Grant per residir al Schloß Solitude de Stuttgart. Guanya el premi de la SWR Stuttgart Joves Autors per a encàrrec.

Ha estat convidat com a docent i/o impartint conferències i/o presentacions de les seves obres en el Darmstadt Musik Institut, Stuttgart Summer Academy, Vigo Museu d’Art Contemporani, Fundació Laxeiro, Kulturhaus Hamburg, Conservatori de Terrassa, Conservatori de Manresa, SGAE de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, entre altres llocs.

És membre fundador de l‘Ensemble Ars BB i de l’Ensemble Fluido.

Ha estat treballant durant 10 anys en la creació d’instruments microtonals de quarts de to i octaus i amb la sèrie d’harmònics. El seu CD monogràfic titulat El món d’Ulisses sota el segell La mà de Guido/Ars Harmònica recull les obres de 2000 a 2008. Algunes de les seves obres les ha editat Clivis.

Juan de la Rubia és l’organista titular de la Basílica de la Sagrada Família de Barcelona i professor a l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya).

Ha actuat als principals escenaris d’Europa, així com a Amèrica llatina i Àsia, amb una acollida excel·lent del públic i la crítica. En els darrers anys, la seva activitat concertística ha estat incessant, i ha actuat en més de vint països i en escenaris com l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, el Palau de la Música Catalana, la Konzerthaus de Berlín, la Gewandhaus de Leipzig, la catedral de Colònia, el teatre Mariinsky i la Philharmonia de Sant Petersburg.

De la Rubia ha actuat com a solista amb la Freiburger Barockorchester, i ha interpretat els concerts per a orgue de Händel i cantates de Bach. A més, ha estat continuista i/o director de diferents formacions instrumentals i vocals de música antiga.
Sobre de la Rubia, la premsa ha afirmat: «De la Rubia aplega naturalitat i espontaneïtat, que exerceix amb una tècnica exquisida» (Jorge de Persia, La Vanguardia, 2015). «Juan de la Rubia juga, amb mentalitat de director d’orquestra, amb els mil matisos que ofereix un gran instrument com és l’orgue del Palau» (Javier Pérez Senz, El País, 2015). «De la Rubia, que recentment va delectar el Palau de la Música amb un concert sensacional acompanyat ni més ni menys que per la Freiburger Barockorchester, va posar en pràctica el seu geni com a improvisador» (Jacobo Zabalo, Revista Musical Catalana, 2015).

Després de començar els seus estudis musicals amb el seu pare i Ricardo Pitarch, es forma com a organista i pianista a València, Barcelona, Berlín i Toulouse, i obté fins a cinc Premis Extraordinaris en diferents especialitats. Entre els seus mestres hi ha Óscar Candendo, Wolfgang Seifen, Michel Bouvard i Montserrat Torrent, qui va suposar un gran suport durant la seva formació. Igualment, ha rebut classes magistrals, entre d’altres, d’Olivier Latry i Ton Koopman.

Des de la seva primera gravació discogràfica el 2003, ha publicat deu discos com a solista. Obert a altres disciplines artístiques, de la Rubia ha col·laborat amb personalitats de les arts escèniques com Lluís Pasqual i Nacho Duato.

Juan de la Rubia és un dels intèrprets més guardonats de la seva generació. Entre els premis obtinguts, destaquen el Concurs Permanent de Juventudes Musicales de España, que va marcar un punt d’inflexió decisiu per a la seva carrera musical, i el premi El Primer Palau, concedit pel Palau de la Música Catalana. El 2012 va ser nomenat membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.

Carlos Arturo Guerra Parra és organista titular dels orgues de la catedral de Conca i professor d’orgue i baix continu al Conservatori “Arturo Soria” de Madrid. Va realitzar els seus estudis de piano al Conservatori professional de Conca i els d’orgue al conservatori “Arturo Soria” i a l’Escola Superior de Música de Catalunya.

Durant dos anys va estar treballant i formant-se com a orguener al taller de Frédéric Desmottes, aquest aprenentatge va influir molt positivament en la comprensió i el funcionament dels orgues i la seva música.

Juntament amb la seva esposa, l’organista Lucie Žáková, duen a terme un projecte educatiu musical sobre els orgues històrics i restaurats a la província de Conca.

Jordi Mestres neix a Vilafranca del Penedès on, uns anys més tard, hi desenvolupa la seva vida grallera, després de començar a Torrelles de Foix. Paral·lelament, estudia la flauta travessera. Malgrat semblin dos instruments antagònics, intenta obtenir bones influències dels dos àmbits, tant de la música tradicional com de la clàssica, obtenint-ne una manera d’interpretar molt característica. És membre dels grups Els Vinardells i Deriva Errant, i col·labora amb nombroses formacions i projectes del país.

L’any 2010 finalitza els estudis superiors de gralla a l’ESMUC, on obté matrícula d’honor pel seu projecte dinal “La Gralla Contemporània”. Actualment, compagina la docència de la gralla, la tarota i la flauta travessera a l’Escola Municipal de Música del Penedès, l’Escola Municipal de Música Maria Dolors Calvet de Vilafranca del Penedès i l’Escola Municipal de Música d’El Morell, amb el desenvolupament de nous projectes musicals, tant de música tradicional, antiga, clàssica, contemporània o jazz. Ha estat partícip de projectes com un prolífic concert de Gralla i orgue o la impulsió de nous concerts on la gralla en forma part o és protagonista. Amb el seu instrument principal, la gralla, intenta buscar nous horitzons, perfeccionant-la i dignificant-la.

Jaume Aguza és instrumentista i professor de gralla i tarota a diferents escoles de música tradicional (Aula de Sons de Reus, Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell, EspaiTrad de Valls). També toca l’acordió diatònic, saxos i diferents flautes del món. Membre dels grups Canya d’Or -Grallers de Reus-, La Suterranya, QuatreQuarts (Quartet de gralles), Bufalodre cobla de ministrers i Xarop de Canya amb els quals ha tocat arreu dels Països Catalans i Europa. Titulat amb el grau superior de gralla a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

Col·labora habitualment amb Ganxets – grallers del Baix Camp -, Metralla (banda de gralles i metalls), Els Vinardells, la Big Band jove de l’escola “Músics” de Tarragona, 21 botons, Espremulls cobla antiga, Passaband, entre altres.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s